dira dira .

dira

چوب صندل سفيد چه خواصي دارد؟

خواص چوب صندل سفيدنام علمي چوب صندل سفيد Santalum album L. واسم انگليسي آن White sandal wood ميباشد. اسم هاي ديگر آن به فارسي، عربي و در كتب طب سنتي، صندل، صندل سفيد، صندل زرد و صندل ابيض ناميده شده است.

ويژگيهاي صندل سفيدصندل سفيد از چوب درختچه اي گرفته ميشود كه درختچه آن كوچك و نيمه انگل است. برگ هاي آن متقابل، نوك تيز و برنده از نظر رنگ و ابعاد مثل برگ گردو ميباشد . گل هاي آن خوشه اي ساده است. ميوه آن تخم مرغي كوچك با يك هسته و ريشه آن داراي ريشك هايي است و ريشك ها داراي آلات مكنده اي هستند كه با آن به ديگر ريشه هاي درختان نزديك خويش مي چسبند و از مواد غذايي آنها استفاده ميكنند .
رنگ چوب صندل در سطح خارجي وصل به پوست درخت سفيد رنگ يا رنگ زرد و مغز يا قلب چوب ليمويي و قهوه اي روشن است و داراي اسانس معطري ميباشد و از چوب و خرده چوب و خاك اره آن در طب سنتي استفاده ميشود . اين درختچه بومي اندونزي است كه به ديگر مناطق از جمله هند هم وارد شده و در بعضي منطقه ها هم به خاطر مصارف صنعتي چوب آن در نجاري كاشته ميشود و در بازار دارويي هم ارائه ميشود .
تركيبات شيميايي صندل سفيداز نظر تركيبات شيميايي از مغز چوب يا داخل چوب صندل سفيد اسانس روغني فراري گرفته ميشود كه ميزان آن در درختان گوناگون متفاوت و از 1/ 5 – 6 درصد ميباشد . بررسي ديگري اندازه اسانس را 8- 0/ 8 درصد نشان ميدهد . اسانس صندل سفيد داراي 89- 96 درصد ماده سانتالول است. درصورتي كه چوب صندل سفيد كه براي تعيين ميزان اسانس مورد مطالعه قرار مي گيرد شامل تنها درون چوب نبوده و ديگر بخش هاي چوب را هم در برمي گيرد مقدار چند درصد اسانس كم ميشود و تا 1 درصد امكان دارد برسد.
 
چوب صندل سفيد,فوايد چوب صندل سفيد,خواص دارويي چوب صندل سفيد صندل سفيد از چوب درختچه اي گرفته ميشود كه درختچه آن كوچك و نيمه انگل است

خواص درمانى صندل سفيد:√  آب دم كرده صندل سفيد را بنوشيد. مدرّ و ضدّ تب است، بيماري اسهال ساده و بيماري اسهال خوني را متوقف مى‏ سازد.
 
√ چوب صندل سفيد را بصورت غبار نرم بساييد و استفاده كنيد. گرم ‏كننده داخلي است، درد را كاهش مى‏ دهد، تهوع و استفراغ و ***كه را قطع مى‏ كند، درد كمر را تسكين مى‏ دهد، بادشكن است، براى وبا نافع است، شادي آور است، مقوى معده و قابض مى‏ باشد، براى تحليل ورمهاى گرم موثر است، خفقان گرم و تبهاى تند صفراوى و ضعف قوه ذهن و حافظه و معده و كبد گرم‏ مزاجان را رفع مى‏ كند.
√ پودر چوب صندل سفيد با آب عنب الثعلب و يا با آب حى العالم يا با آب برگ خرفه براى برطرف بيماري نقرس گرم استفاده مى‏شود.
√ چوب صندل سفيد را بصورت پودر درآوريد و با كمى آب خمير كرده ضماد اندازيد. بسيار خنك كننده است و سردردهايى كه از گرما ايجاد شده باشد را تسكين مى‏ دهد، تب را قطع مى ‏كند، حرارت و خارش و التهاب پوستى را رفع مى سازد.
√ پانزده تا چهل قطره از اسانس صندل سفيد را با 3 گرم الكل حل كنيد و سه قسمت نماييد و هر سه قسمت را سه بار در روز بخوريد. سوزاك را علاج مى ‏كند.
√ پودر چوب صندل سفيد را با گلاب و كافور آميخته كنيد و بماليد. سردرد گرم را تسكين مى‏ دهد.
نكته: چوب صندل سفيد براى صدا زيان دارد، همچنين براي نيروى جنسى زيان آور است به‏ طورى كه آنرا قطع مى‏ كند.

فوايد صندل سفيد براي پوست- چوب صندل سفيد و خواص ضد پيري آنچوب صندل سفيد، بعنوان يك عامل ضد التهابي عمل ميكند ، كه چرخه خون را در پوست تقويت ميكند به اين معني، كه پوست با مواد مغذي تغذيه مي شود و مواد زايد متابوليسمي به آن سپرده ميشوند تا دفع شوند.

- خاصيت مرطوب كنندگي چوب صندل سفيدچوب صندل سفيد، به علت خاصيت مرطوب كنندگي اش به مبارزه با خشكي پوست مي پردازد به همين علت، يك جزء مؤثر در لوسيون ها و كرم هايي است، كه با خشكي پوستي مبارزه ميكنند و به سلول هاي پوستي كه به رطوبت احتياج دارند، رطوبت مي بخشد و به اينصورت ، پوست جوان، نرم و درخشان ميشود چوب صندل سفيد، بدون ايجاد اكنه، پوست را مرطوب سازي مي كند.
 
چوب صندل سفيد,فوايد چوب صندل سفيد,ماسك چوب صندل سفيدماسك  چوب صندل سفيد براي رفع خشكي پوست بسيار مفيد است
 
- بازسازي پوست آفتاب سوختهچوب صندل سفيد، به پوست آفتاب سوخته كمك ميكند تا به رنگ قبلي خويش بازگردد بسياري افراد، از افتاب سوختگي رنج مي برند، بنابراين درصورتي كه ميخواهند كه پوستشان را، براي زمان طولاني در معرض نور افتاب قرار بدهند، پيش از افتاب گرفتن، چوب صندل را مثل يك كرم استفاده كنند، تا از بروز مشكلات سوختگي احتمالي جلوگيري شود.

دو ماسك صورت با استفاده از چوب صندل سفيد1- ماسك چوب صندل سفيد براي درمان خشكي پوستبراي گرفتن بهترين نتيجه، سه بار در هفته از اين ماسك استفاده كنيد. چوب صندل، شير و گلاب به همراه يكديگر، pH طبيعي پوست را تنظيم ميكنند . اين ماسك، تمامي علائم خشكي پوست را از بين مي برد.
مواد لازم براي تهيه ماسك:- روغن چوب صندل- 1 قاشق چايخوري پودر شير- گلاب
مراحل تهيه ماسك:پودر شير را در ظرفي ريخته و به آن چند قطره روغن چوب صندل اضافه كنيد. سپس گلاب را به اندازه اي اضافه كنيد تا خميري يكدست ايجاد شود. ماسك را به صورت و گردن زده و بگذاريد به مدت 15 الي 20 دقيقه خشك شود. بعد صورت را با آب سرد بشوييد و از مرطوب كننده استفاده كنيد.
2- استفاده از ماسك چوب صندل سفيد براي جوان سازي پوستچوب صندل داراي آنتي اكسيدان هايي است كه روند پيري را تقليل مي‌دهند . از چوب صندل ميتوان براي كاهش چروك و درمان اسيب هاي پوستي استفاده كرد.براي جوان سازي پوست، يك زرده تخم مرغ، يك قاشق غذاخوري عسل و يك قاشق غذاخوري پودر چوب صندل را با هم تركيب كنيد. مخلوط را بر روي پوست خود ماليده و بگذاريد تا خشك شود. آنگاه با آب، آنرا بشوييد. از صابون براي شستن استفاده نكنيد براي اين كه تأثير ماسك را كاهش مي دهد .
گردآوري : بخش سلامت بيتوته


برچسب: ،
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۲۵ خرداد ۱۳۹۹ساعت: ۱۱:۳۹:۰۰ توسط:آوا موضوع:

{COMMENTS}
ارسال نظر
نام :
ایمیل :
سایت :
آواتار :
پیام :
خصوصی :
کد امنیتی :